معماری

براساس نتایج مطالعه ای جدید، یک واکسن آزمایشی ویروس کرونا که باهم اتحاد کردن جانسون اندجانسون آن را مخلوق است، از میمون ها دربرابر عفونت محافظت می درنگ. این دومین واکسن کاندیدای کرونا است که این هفته نتایج امیدوارکننده ی آن روی مبارک ها گزارش شده است. این باهم اتحاد کردن اخیرا یک کارآزمایی بالینی را درون اروپا و آمریکا بخاطر آزمایش واکسن خود روی آدم ها آغاز کرده است. کارآزمایی آن ها یکی از زیاد از ۳۰ کارآزمایی انسانی بخاطر واکسن های ویروس کرونا است که درون سراسر جهان درحال ایفا است. ولی تا زمانی که این کارآزمایی ها کامل شوند (که احتمالا چندین ماه کشش می کشد) داده های مولود از آزمایش های انجام شده روی میمون ها بهترین سرنخ ها را درمورد کارآیی واکسن مجهز می بطی ء.

آنگلا راسموسن، ویروس شناس دانشگاه کلمبیا که درون این مطالعات مشارکتی نداشته است، گفت: «این هفته، هفته ی خوبی بوده است، زمان حال ما دو واکسن را داریم که روی میمون ها اثر دارند. خوب است که درمورد تغییرات خوش بین باشیم.» اما او بانگ داد که نتایج جدید نباید موجب عجله در انجام کارآزمایی های بالینی بزرگ انسانی شود. او گفت: «ما نمی توانیم از راه های میان بُر برویم.»

مارینلا کیریلوا داخل مرکز پژوهش های واکسن و ویروس شناسی BIDMC داخل بوستون، پژوهش های واکسن کرونای همکاری جانسون اندجانسون را هدایت می کند

برخلاف بسیاری از واکسن های تو دست توسعه ی دیگر که امکان پذیر است احتیاج به دو نوبت تزریق داشته باشند، براساس مطالعه ای که به رطوبت در مجله ی Nature منتشر شده است، واکسن کاندیدای جانسون اندجانسون فقط با یک دوز واکسن از مبارک ها مراقبت کرده است. دکتر دان باروچ، ویروس شناس BIDMC و یکی از نویسندگان مقاله ی متاخر گفت: «ما شاهد سطح متجاوز اطمینان بخشی از محافظت بوده ایم.»

مطالعه ی جدید تنها دو روز پس از نشر مطالعه ی مشابهی درمورد یک واکسن آزمایش شده بوسیله دستگاه ی شرکت مادرنا و موسسه ملی سلامت آمریکا منتشر شد. ولی این دو واکسن به روش های بسیار متفاوتی کار می کنند.

واکسن مادرنا نوعی ماده ی ژنتیکی را که RNA پیام رسان نامیده می شود، بوسیله سلول ها تحویل می دهد. سلول ها از RNA موجود تو واکسن برای تولید پروتئینی استفاده می کنند که روی سطح ویروس کرونا یافت می شود (پروتئین اسپایک) و بعد یک پاسخ امان آغاز می شود. واکسن های مبتنی بر RNA درحال آزمایش برای شماری از بلای ناگهانی ها هستند ولی هنوز هیچگاه یک از آن ها مجوز مصرف بخاطر انسان ها را شهود نکرده اند.

پژوهشگران وارسی ی مادرنا، فرخنده ها را طی دو نوبت تنقیه با فاصله ی چهار هفته واکسینه کردند. آن ها یک ماه بعد، این جانوران را بوسیله ویروس کرونا آلوده کردند. پژوهشگران در برخی از خجسته های واکسینه شده، نتوانستند ویروس را تو جگر ها یا بینی تشخیص دهند. تو موارد دیگر ویروس قبل از ناپدید شدن به آرامی تکثیر می شد. مادرنا کارآزمایی های مرحله ی سوم واکسن mRNA خود را روی دوشنبه آغاز کرد. شریک شدن فایزر نیز در همین مرحله قرار داشته و درحال آزمایش واکسن mRNA خود است.مقاله های مرتبط:گروهی از دانشمندان یک واکسن تایید نشده ی کووید ۱۹ را روی خود آزمایش می کنندمادرنا ثالث و آخرین کارآزمایی واکسن کرونا را آغاز کردنتایج امیدبخش واکسن کرونای همدستی آسترازنکا  و دانشگاه آکسفورد

درمقابل، واکسن جانسون اندجانسون مبتنی بر ویروسی است که Ad26 نامیده می شود. پژوهشگران این ویروس را طوری ارامش کرده اند حامل ژن پروتئین اسپایک ویروس کرونا باشد. ویروس Ad26 می تواند وارد سلول های انسانی شود اما قادر بوسیله افزایش تو آن ها نیست. سلول میزبان از ژن اسپایک برای ساختن پروتئین های ویروس کرونا استعمال می درنگ. در ماه جاری، مقام های بازرس اروپایی واکسن Ad26 انبازی جانسون اندجانسون را بخاطر ابولا تایید کردند. این ابتدایی باری حیات که این طور نوع تحویل ژن تسهیل شده به کمک ویروس برای یک بلای ناگهانی تایید می شد.

درون ماه مارس، باروچ و همکارانش هفت نسخه از واکسن Ad26 را بخاطر ویروس کرونا طراحی کردند. آن ها تغییرات جزئی تو ژن اسپایک خلق کردن کردند تا ببینند که آیا می توانند موجب شوند سلول ها نسخه های بیشتری از پروتئین ویروسی را بسازند. آن ها نیز انواعی را تک آزمایش قرار دادند که موجب می شد پروتئین اسپایک پایدارتر شود که امکان پذیر است سبب بروز پاسخ پناه زورمند رطوبت شود.

حکیم باروچ و همکارانش براساس پژوهشی پیشین حدس زدند که واکسن Ad26 زیاد قدرتمند خواهد بود. آن ها غرض گرفتند آزمایش خود را تنها یا یک دوز از واکسن اجرا دهند تا ببیند که آیا همین ارزش بخاطر ابداع ایمنی کافی است. آن ها پس از یک بار تزریق واکسن به مدت ۶ هفته صبر کردند و پس ازآن حیوانات را با ویروس کرونا آلوده کردند. ۶ نسخه از ۷ نسخه از واکسن در مبارک ها قدری مراقبت دربرابر ویروس کرونا مهیا کردند، یعنی ویروس فقط درون سطوح پایینی درون بدن حیوانات تکثیر می شد. نسخه ی هفتم از بقیه قوی پر حرارت بود: از ۶ میمونی که آن را گرفتن کرده بودند، ۵ مورد اصلا ویروس قابل تشخیصی نداشتند. ششمی تنها سطوح قدری از ویروس را داخل بینی خود داشت. پل استوفلز، مدیر ارشد علمی شرکت جانسون اندجانسون گفت: «این واقعیت که ما با یک بار تنقیه توانستیم از مدل های حیوانی نگهداری کنیم، شگفتی کاملا مثبتی برای ما بود.»

همدستی سابق الذکر از واکسنی که بالاترین عملکرد را داشت برای ابتدایی کارآزمایی انسانی (کارآزمایی بار ی مطلع) که برای آزمایش بی ریسک وجود داشتن واکسن عمل می شود، استعمال کرد. اگر این آزمایش خوب پیش برود، باهم اتحاد کردن امیدوار است که تا ماه سپتامبر وارد کارآزمایی هایی بالینی مرحله ی سوم شود که داخل آن هم بی سربزرگی بودن و بی قراری کارآیی واکسن مورد آزمایش فراغت می گیرد. همکاری قصد دارد که هم یک دوز و غصه دو دوز واکسن را تک آزمایش فراغت دهد. دکتر راسموسن گفت واکسنی که با یک دوز کاری باشد، موجب می شود میلیاردها نفر که به آن نیاز دارند، آسان مرطوب آن را قبض کنند. او گفت: «ازنظر تئوری، شما بوسیله مقدار کمتری از آن نیاز دارید، بنابراین سریع تر آن را به افراد بیشتری می رسانید.»

اینوویو، شرکتی که درحال توسعه ی یک واکسن مبتنی به خشکی امدن DNA است، روز پنج شنبه اعلام کرد فرخنده هایی که چهار ماه پس از دریافت واکسن با ویروس عفونی شده بودند، دارای کود کاهش یافته ای از ویروس در بینی و کبد های خود بودند. نتایج آن ها هنوز در یک نامه ی عملی منتشر نشده است.

مشارکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد واکسنی را براساس ویروس اصلاح شده ی دیگری که ChAdOx1 نامیده می شود، توسعه داده اند. نتایج استیناف آن ها روز پنج شنبه در مجله ی Nature منتشر شد. این گروه اینک درحال انجام کارآزمایی های مرحله ی سوم روی انسان ها هستند که نتایج آن می تواند تا ماه اکتبر به دست آید.

استیسی ال شولتز-چری، ویروس شناس بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود آمریکا که درون هیچ کدام از این کارآزمایی ها مشارکتی نداشته است، گفت: «مشاهده تعداد پلتفرم هایی که نتایج امیدوارکننده ای را برای یک واکسن علامت می دهند، بیم انگیز است.»بیشتر بخوانید:بیشترین مدل ابتلا بوسیله کرونا تو ایران، در رده سنی جوانان استچگونه می توان با شرایط تغییرناپذیری مانند دنیاگیری کرونا کنار آمد؟گروهی از دانشمندان یک واکسن تاییدنشده ی کووید ۱۹ را روی خود آزمایش می کنندچگونه خشم خود را در مسیری مفید هدایت کنیم؟آیا ماسک با قیمت مصوب دولتی عرضه خواهد شد؟
  • ۹۹/۰۵/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی