معماری

احتمالا تخم چیا را در فداکار نوشابه ها دیده اید. استفاده در نوشیدنی ها تنها بخشی از کابردهای متنوع این دانه های کوچک است. چیا گیاهی یک ساله است. برز چیا، پرکاربردترین مقدر شدن آن است. این روزها چیا را بوسیله نشانی غذایی با خاصیت درمانی می شناسند. برخی مدعی اند دانه چیا برای لاغری کم ارزش است. برای دانستن جزئیات این مطالبه با ادامهٔ این مطلب همراه بشوید.

حتما بخوانید:خواص بادیان؛ ۶ نفوذ درمانی و نحوه کاربرد آنخواص زنیان؛ ۴۵ واکنش این گیاه همگی فن حریفخواص رازیانه؛ با تمام خواص رازیانه بخاطر سلامتی آشنا شوید برز چیا چیست؟



چیا از خانوادهٔ نعناعیان و بومی ملک مکزیک است. چیا شبیه غلات کامل مصرف می شود، اما درواقع شبه غله است. یعنی این دانه های سرشار از کربوهیدرات در تیرهٔ گندمیان فراغت نمی گیرند. با قرارگرفتن دانه چیا داخل مایعات، ظرفیت آن اضافه می یابد و ژلی غلیظ تولید می کند. تخم چیا کمی از رژیم غذایی تمدن های آزتک و مایا (از تمدن های باستانی در آمریکای مرکزی) بوده است. ولی بعدها دانه چیا بوسیله خاطر مصرف درون تشریفات مذهبی، از رژیم غذایی سندیت حذف شد. درون طول قرن گذشته، توجه چندانی بوسیله بذر چیا نمی شد، اما تعدادی است که این برز مکرر توجهات را به خویشتن دعوت کرده و به عنوان غذایی پرخاصیت شناخته می شود. آیا بذر چیا بوسیله کاهش وزن معاون می کند؟

براساس برخی ادعاها، تخم چیا با کاهش اشتها می تواند بوسیله کاهش اندازه کمک بطی ء. این ادعاها بر این نظریه استوارند که دانه چیا با تاثیر سیرکنندگی و دارابودن مقدار زیادی فیبر می تواند بی تا را برای مدت کامل تازگی سفر نگه دارد و به لاغری کمک درنگ.

۲ قاشق غذاخوری دانه چیا تقریبا محتوی ۱۰ گرم فیبر است. این مقدار تقریبا حد ۴۰ درصد از نیاز روزانه تان بوسیله فیبر است. رژیم های غذایی سرشار از فیبر به کاهش وزن دستیار می کنند. براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، مصرف روزانه ۳۰ گرم فیبر می تواند بوسیله اندازهٔ رژیم های غذایی پیچیده به کاهش وزن دستیار درنگ. البته مطالعات گسترده ای تو این زمینه انجام نشده است. مطالعات انسانی محدودی دربارهٔ تأثیر دانه چیا برای لاغری ایفا شده است.

تو این راستا، مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ ارتکاب گرفت که تأثیر تخم چیا کنار لاغری و کاهش سربزرگی بلای ناگهانی ها را بررسی کند. در این مطالعه، ۹۰ فرد بی حالت خواه دارای تکثیر معادل روزمره ۲۵ گرم دانه چیا الودن تو آب را قبل از بدوی و آخرین وعدهٔ روزشان مصرف کردند. متأسفانه این وارسی هیچ تأثیری درون کاهش تودهٔ بدنی، تحول درون میزان روغن یا کاهش مخاطره بیماری ها را نشان نداد.

دانه چیا کالری و روغن نسبتا بالایی دارد. ۲ قاشق از برز چیا ۱۳۸ کالری انرژی و ۹ گرم روغن دارد (که ۱ گرم از آن را چربی های سیری شده تشکیل می دهد). استعمال تخم چیا تو پیمانه اعتدال می تواند بوسیله احساس سیری و کاهش حدس پرخوری کمک نرم. ولی استعمال زیاد آن در کشش روز می تواند باعث افزایش کالری مصرفی شده و حتی موجب افزودن وزن شود. بذر چیا و مصونیت قلب

معمولا دانه چیا به عنوان محصولی کار کننده برای سلامت دل شناخته می شود، زیرا این دانه های کوچک سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. البته بیشتر این اسیدهای چرب را آلفا لینولنیک اسید (ALA) تشکیل می دهد. براساس یک وارسی انجام پژمان درون سال ۲۰۱۲، غذاها و مکمل های سرشار از این اسیدهای چرب می توانند خطر بروز سندرم سوخت وسازی و بیماری سرخرگ کرونری را کاهش بدهند. ولی حداقل مطالعه ای علامت داده است که غذاهای سرشار از آلفا لینولنیک اسید، خطر وقفه قلبی را تکثیر می دهند.

درون مطالعه ۱۶ وارسی ٔ انجام اندوهناک تو این زمینه، نیمی از آنها حاکی از فواید اسید های چرب آلفا لینولنیک اسید بر روی بدن است؛ درحالی که بقیهٔ مطالعات تأثیر مثبتی را نشان نمی دهد. درباره ٔ این تاثیر برز چیا به مطالعات بیشتری حاجت است. حتما بخوانید: جلوگیری از حمله قلبی با ۱۱ راه بی سابقه اما موثر سایر خواص تخم چیا برای سلامتی

برز چیا سرشار از مواد مغذی است. در ادامه بوسیله معاینه فدایی مواد مغذی موجود داخل آن می پردازیم.

برز چیا لب نواخت از کلسیم است. اگرچه نتایج مطالعات دربارهٔ خاصیت کلسیم به خشکی امدن کاهش حد متناقض است، اما مشخص است که کلسیم به استواری استخوان ها و دندان ها و استواری سوخت و ساز کمک می کند.

استاندارد کلسترول تو دانه چیا صفر است. دانه چیا هیچگاه ویتامینی ندارد، اما منبع خوبی از فداکار مواد معدنی شبیه کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است. رویه استفاده دانه چیا برای لاغری



دانه چیا تقریبا طعمی ندارد و می توان آن را به قرار در گوناگون غذاها کاربرد کرد. دانه چیا را می نبوغ به فراغت با هر نوشیدنی مانند آب و آبمیوه ها ترکیب کرد. البته برز چیا باید قبل از استعمال به مرحمت الودن شود تا حجمش تکثیر یابد.

دانه چیا را به صورت خشک مصرف نکنید؛ مخصوصاً اگر مشکل بلع دارید. از طرف دانه چیا می تواند چند برابرِ وزنش آب جذب کند. درنتیجه، امکان پذیر است دانه های خشک با جذب آب در مری باعث گیر شوند.

دانه چیا را می توان تو اسموتی ها، سالادها، سس های سالاد، ماست، سوپ، کیک، نان های خانگی، به جای بذر مرغ در برخی شهد ها و در پودینگ (نوعی دسر) کاربرد کرد.

خلال مصرف دانه چیا به خاطر داشته باشید که هرچه ارزش بیشتری از آن را استفاده کنید و مدت بیشتری الودن شود، دارای ژل غلیظ تری می شود. اما اگر از طرفداران بافت بذر چیا نیستید، می توانید آن را در سایر مواد اولیه خیساندن و مصرف کنید. کلام آخر

بذر چیا شبه گندم ای است که می تواند قدری از برنامه ٔ کاهش وزن باشد. دانه چیا نمی تواند به سرعت موجب کاهش اندازه شود. البته مصرف زیاد آن هم می تواند موجب اضافه وزن شود.

هیچ غذایی نمی تواند به تنهایی جهت لاغری بشود. فداکار افراد مدعی اند که با افزودن برز چیا بوسیله رژیم غذایی شان کاهش وزن داشته اند، اما دانه چیا عزب می تواند اندکی از یک رژیم غذایی سالم برای لاغری باشد. دانه چیا تا وقتی با چیزهای دیگر مخلوط نشود، طعمی ندارد. بنابراین فداکار ترجیح می دهند کالری موردنیازشان را از منابع خوشمزهٔ دیگری شهود کنند.

برز چیا مقدور است با فداکار داروهای فشار خون یا ضدانعقاد خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. بنابراین درصورت مصرف هر یک از این داروها، برز چیا را مصرف نکنید. در ادامه بخوانید: خواص برز شربتی و نحوه مصرف آن
  • ۹۸/۰۳/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی